Blogadfærd: Skyldig eller Uskyldig?


Bloggen / onsdag, juli 11th, 2018

Forleden dag læste jeg et fremragende indlæg ovre hos I Carried a Watermelon, hvor Karoline giver otte mulige grunde til, at éns blog har en beskeden læserskare. Jeg befinder mig selv i kategorien af mikroblogs – nogle ville måske sige mikromikroblogs – hvilket betyder, at jeg er en haletudse i en kæmpe sø af andre haletudser, frøer, og nogle få kæmpe frøer. Jeg er Pluto i solsystemet, bortset fra, at jeg aldrig har været stor nok til at kunne blive downgraderet til en dværgplanet. Faktisk ville det nok være selvovervurderende at kalde mig selv en dværgplanet (trods min klejne statur) – nej, jeg er nok snarere en lille bitte stjerne i blogosfærens store stjernehimmel. Og det er helt okay! Det kræver flere års hårdt arbejde og dedikation at blive en frø eller en dværgplanet (eller en planet planet, hvis man er ambitiøs nok), og jeg er bare glad og taknemmelig for, at der er nogen, der gider at kigge herind engang imellem. Tak, mor! Tak, farmor!

Nå, nu til den egentlige pointe med indlægget. Da jeg læste Karolines indlæg, gik jeg selvfølgelig straks i gang med en større akademisk analyse af min blog (og mig selv som blogger) i forhold til hendes liste, da jeg i min ydmyghed følte, at indlægget var skrevet til lige netop mig (hvad var det vi talte om tidligere – var det noget med selvovervurdering?). Eller måske ikke lige mig, men så én som mig. En blogger, som gerne vil vokse sig større. En blogger, der har ramt væggen og har svært ved at komme videre, og som har brug for en kærlig hånd og gode tips til at kunne gå fra haletudse-stadiet til frø-stadiet. Gør mig til en dværgplanet, please! Jeg har derfor valgt at gennemgå Karolines otte punkter, og ved hver af dem afgive dom over, hvorvidt min blog er skyldig eller uskyldig. Hvis I ønsker en uddybelse af punkterne, kan de findes ovre hos Karoline.

BLOG(GER)ADFÆRD: SKYLDIG ELLER USKYLDIG?

1. Dine overskrifter er ikke æggende

Skyldig! Jeg har virkelig et had/kærligheds-forhold til overskrifter. Det er dér, man burde være allermest professionel, allermest strategisk, og alligevel ender man – hvis man er mig – med overskrifter som fx “Sofakartoflen steger sig selv (og andre eventyr)“. Frastødende, men opfindsomt, ik’? Og foruroligende rammende af mig som person.

2. Du putter ikke billeder i dine indlæg

Skyldig! Jeg er virkelig dårlig til det med billeder. Jeg er dårlig til at tage dem, dårlig til at redigere dem (long live Instagram!), og tillægger dem måske ikke nok værdi, når det kommer til læseoplevelsen. Jeg foretrækker selv blogs, som ikke har for meget visuelt ‘fyld’ i deres indlæg – dvs. 35 billeder i træk af det samme objekt fra forskellige vinkler – men billeder kan være et super godt supplement til det skrevne, så jeg må bare blive bedre til at hive telefonen op af lommen.

3. Dit site er ikke mobiloptimeret

Uskyldig! Men det er mere held end forstand. Jeg har valgt et WordPress-tema, som tilfældigvis havde tænkt over det med visning på mobilos. Lucky me!

4. Du skriver ikke langt nok

Uskyldig! Tænk på, hvor mange ord, du har skullet pløje dig igennem for at nå hertil.

Er du her overhovedet stadigvæk?

Hallo?

5. Du mangler varemærket; dét, der skiller dig ud fra mængden

Skyldig! Jeg har været i gang i et år nu, og jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad jeg kan bidrage med til blogosfæren. Jeg elsker at skrive og har meget på hjertet, men det passer vel på de fleste bloggere? Jeg har ikke noget særligt talent, og foruden min sjældne kroniske sygdom, er der ikke noget ved min situation, som er specielt bemærkelsesværdigt. Men, som Ole (Otto Brandenburg) så vist sagde i Gummi Tarzan: “Der er altid noget, man er god til. Man skal bare finde ud af, hvad det er.”

6. Du opdaterer ikke på en fast frekvens

Skyldig! Jeg indrømmer blankt, at jeg har svært ved at balancere både blog og studie, når der virkelig er run på. Dumme studie…

7. Du glemmer infrastrukturen på dit site

Uskyldig! Hvis jeg selv skal sige det, altså. Jeg føler selv, at bloggen er overskuelig og logisk opbygget. Hvad synes du?

8. Du promoverer ikke dine blogindlæg

Uskyldig/Skyldig! Jeg prøver så vidt muligt at dele mine indlæg i diverse Facebookgrupper, men jeg tror faktisk ikke, at det har nogen effekt. Indlæggene drukner simpelthen i mængden. Jeg har forsøgt mig med betalte annoncer på Facebook (måske er det derfor, du er her? HEJ!), hvilket har været utroligt udbytningsrigt, men også dyrt i længden. Jeg elsker at læse blogs og har mange, jeg følger fast, men jeg er altid lidt tøvende, når det kommer til at smide en kommentar, da kommentaren skal bidrage med noget. Det er den samme mekanisme, der blokerer mig fra at sige noget i undervisningen på universitetet: alting skal være gennemtænkt, velformuleret – og vigtigst af alt: substantielt. Intet pres overhovedet!

***

Okay, så det er tydeligt, at jeg har flere ting, jeg kan (og skal) arbejde på; faktorer, som meget vel kan være bidragere til, at jeg ikke har (endnu) flere læsere. Or maybe I just suck. Men jeg føler i alt fald, at jeg er blevet inspireret til at gøre nogle ting anderledes, som jeg tror – og håber – vil have en positiv effekt. Det giver ihvertfald mening for mig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.