Blandet landhandel #5: Student Edition


Blandet landhandel, Studieliv / fredag, maj 25th, 2018

Jeg tænkte, at netop nu var et godt tidspunkt til en omgang blandet landhandel, som denne gang har fokus på livet som universitetsstuderende. Eksamensperioden er over os og mine eksamensopgaver er derfor solen, som min lille hjerne drejer rundt om stort set hele tiden. Heldigvis er vejret skønt og jeg er netop hjemvendt fra nogle vidunderlige dage i Jylland hos min kære veninde, hvilket har givet mig fornyet energi og tro på, at jeg kan få produceret noget nogenlunde ordentligt. Det er godt med noget afstand engang imellem.

Nå, nok om det. Lad os lukke op for endnu en omgang Blandet Landhandel, Student Edition:

  • Jeg har nu læse- og skriveferie, hvilket er så tiltrængt, at det ikke kan udtrykkes med ord. Mit semester blev til en afveksling (ironi kan forekomme) afbrudt af en periode med knoglefrakturer, hvilket gjorde, at jeg kom væsentligt bagud med læsning og forberedelse. Derfor var jeg til sidst præget af konstant dårlig samvittighed og fik meget lidt ud af undervisningen, som var baseret på det, vi skulle have læst. Det er dét, der sker (lidt for ofte i mit tilfælde), og heldigvis føler jeg mig alligevel rustet til begge mine eksamener.
  • ‘Eksaminer’ er åbenbart det korrekte skriftlige term, men det lyder så prætentiøst, synes jeg — men, okay, jeg udtaler jo også “kikset” som “kekset”, så det er måske ikke så overraskende alligevel.
  • Jeg skulle vælge et valgfag til næste semester og har i den forbindelse brugt sådan ca. tre dage på at læse samtlige ethundrede kursusbeskrivelser igennem. Ved brug af udelukkelsesmetoden endte jeg med at vælge et kursus indenfor mit eget fag – engelsk – hvilket virker meget fantasiforladt, når jeg nu havde muligheden for at blive klogere på eskimologi og moderne organisationsstrategier. Men jeg traf det sikre valg, hvilket desværre betyder, at jeg skal læse Wuthering Heights. Igen. For tyvende gang. It’s what I deserve.
  • Kurser jeg ikke vil røre med en ildtang: Dem med studenteroplæg, aktiv undervisningsdeltagelse (svært når man er kronisk syg), eller som munder ud i en mundtlig eksamen. Tak, men nej tak.
  • Jeg er stadigvæk glad og lykkelig for, at jeg har købt de fleste af mine undervisningsbøger som e-bøger. Søgefunktionen er virkelig belejlig, når man har det med ivrigt at citere guldkorn, man efterfølgende glemmer, hvor man har fra.
  • Jeg tror forresten, at mine undervisere ville skrige, hvis de så den måde, jeg skriver opgave på. Det er virkelig primitivt og indeholder mange åbne worddokumenter med halve og hele tanker, noter, og links.
  • Apropos opgaveskrivning, så er det virkelig længe siden, jeg har skrevet en opgave, jeg har været virkelig stolt af og tilfreds med. Er jeg den eneste, der har det sådan?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.